Riksdagsledamot Boriana Åberg (M), Trafikutskottet gästade styrgruppen för Pågatåg Nordost.

Boriana Åberg inledde med att presentera sig och redovisade därefter arbetet med den nya nationella infrastrukturplanen 2018-2029.

Konstaterades att det är många parter inblandade i arbetet och att det är regeringen som beslutar om planen och att riksdagen har beslutat om ramen.

Moderaternas inställning till förslaget till planen är att det är en bra satsning på utökat underhåll av järnvägen.

Däremot anser Moderaterna att en satsning på en höghastighetsbana är för dyr i förhållande till nyttan. En utbyggnad för ökad regional trafik och ökad kapacitet är välkommen, särskilt nämndes Hässleholm-Kristianstad och Alvesta – Växjö.

Satsningen på ett nytt signalsystem bör också avvakta till en större samstämmighet om utbygganden i våra grannländer och övriga Europa är klar.

Markarydsbanan, pågående arbete och hur vi går vidare.

”man är överens om slutmålet,
men vägen dit?”

Mats Améen, Trivector redovisade ett kompletterande förslag med trafikstart i december 2018.

Förslaget baseras på att utnyttja befintliga Öresundstågsresurser i Halmstad och Hässleholm och möjliggöra ett utbud av 5 turer/dag i vardera riktningen. Därigenom skapas transportmöjligheter mellan nordöstra Skåne/Blekinge och västkusten och samtidigt upparbetas underlaget för resandet inför den kommande satsningen på timmestrafik.

Inga infrastrukturinsatser behövs och kapaciteten i Halmstad C påverkas ej.

Förslaget möjliggör också uppehåll i Veinge och Knäred när stationerna är klara.

Förslaget ingår som första delen i ett samlat ställningstagande för timmestrafik på Markarydsbanan.

Brev från Kristianstad och Hässleholms kommuner om en snabb trafikstart.

Förhandlingsman

Det är många parter som berörs av tågtrafiken mellan Hässleholm-Markaryd-Halmstad.

Styrgruppen ställde sig bakom förslaget att de tre regionerna skulle utse en särskild förhandlingsman för att underlätta ett snabbt ställningstagande till trafik på Markarydsbanan.