Riksdagsledamot Anders Åkesson (C),Trafikutskottet gästade styrgruppen för Pågatåg Nordost

      

Riksdagsledamot Anders Åkesson från Centerpartiet deltog via länk på dagens sammanträde. Anders är ledamot i Riksdagens Trafikutskott och Centerns talesperson i trafikfrågor.

Redovisades det pågående arbetet med den nationella planen för 2018-2029. Regeringens beslut har dröjt varför det är svårt att säga hur det slutliga utfallet blir. Beslut väntas inom kort.

I stället diskuterades sambandet mellan den nationella planen och Sverigeförhandlingens förslag om en ny höghastighetsbana.

Redovisades Centerns åsikt att en ny höghastighetsbana behövs men att finansieringen av denna får ej inkräkta på anlaget för den nationella planen då åtgärderna i den nationella planen är nödvändiga att genomföra för att bland annat rusta upp den befintliga järnvägen. Hänvisas till regeringens nyligen presenterade förslag till förhandling med övriga riksdagspartier.

Även om genomförandet av en ny stambanan kan försenas något får det ej dröja 70 år enligt Anders Åkesson.

Efter en gemensam diskussion tackade Lena Wallentheim för en mycket intressant redovisning och diskussion och poängterade att vi noggrant kommer att studera de kommande besluten om järnvägens framtid

D

Markarydsbanan, pågående arbete och hur vi går vidare

– Åtgärdsvalsstudien för Markarydsbanan, som skulle vara klar i december 2017, är på nytt försenad, nytt datum är slutet av maj 2018.

Förseningen av arbetet riskerar att även påverka övrigt arbete som berör Markarydsbanan.

Helena Rosenlind, Trafikverket redovisade det befintliga underlaget i studien, bland annat ett kort mötesspår i Knäred, flera trafikförslag och tidplanen för genomförande.

I den följande diskussionen framkom ett mycket starkt missnöje med den utdragna processen och den redovisade tidplanen för starten av trafiken. Det handlar om att förlänga en befintlig persontrafik på en bandel som idag trafikeras med ett godståg/dygn.

Det finns en mycket klart uttalad vilja i styrgruppen att skynda på ett genomförande baserat på något av de tidigare redovisade trafikförslagen som tagits fram.

– Laholms kommun, genom översiktsplanerare Linda Svedeberg, redovisades ett ambitiöst program för ortsutveckling på de föreslagna stationsorterna Knäred och Veinge. Lokalbefolkningen har engagerats i arbetet och fördjupade stationslösningar har gjorts tillsammans med regionen och Trafikverket.

– Den 13 mars redovisade Region Halland att de tre berörda regionernas trafikverksamheter har fått i uppdrag att ta fram ett förslag på ett mindre trafikutbud för en snabbare trafikstart.

Det arbetet pågår och ett alternativ med 8–9 turer i vardera riktningen med Pågatåg har redovisats med uppehåll i Knäred och möjlig trafikstart dec 2019 eller dec 2020. Trafikförslaget är möjligt enligt Trafikverket, men överenskommelse mellan regionerna saknas .

Vidare så har SJ inlämnat ett förslag till Region Skåne med direkttåg Hässleholm-Halmstad-Göteborg med stopp på mellanliggande stationer och med tre turer i vardera riktningen. Trafiken skulle genomföras i samverkan mellan SJ och de tre regionerna med bland annat

biljettsamverkan. Trafiken kan starta i december 2019 och skulle ge utrymme för att anlägga en ny station i Laholms kommun fram till trafikstarten. Denna trafiken skulle ge stora restidsförbättringar och skall ses om en del i den kommande pågatågstrafiken

Följande förslag till beslutsalternativ för regionerna redovisades

Pågatåg 8 turer/dag, ny station Knäred och /eller Veinge start dec.  2019.

Ett beslut med genomförande i tre steg.

– SJ 3 turer/dag Hässleholm-Göteborg dec. 2109

– Pågatåg 8 turer/dag som alt. 1 dec 2021

– Pågatåg 12 turer/dag inkl. mötesspår i Knäred dec. 2023

Styrgruppen uttalade att regionerna i samverkan med Trafikverket snabbt bör komma fram till ett ställningstagande för genomförande.

D

Nationell plan 2018-2029 och påverkan på Pågatåg Nordost.

Planeringschef Andreas Åkerlind, Trafikverket redovisade mycket kortfattat läget inför beslutet om den nationella planen 2018-2029.

Ledningsgruppen inbjöd Andreas Åkerlind till nästkommande möte för ledningsgruppen den 28 september för att lämna en fyllig redogörelse av den nationella planen och konsekvenserna för Pågatåg Nordost.