Skip to content

Infrastrukturbehov på Markarydsbanan – oktober 2016

    Pågatåg Nordost har tidigare tagit fram en studie för smärre förbättringsåtgärder och effektiviseringar på banor som strålar ut från Hässleholm,Timmemodellen-Knutpunkt Hässleholm.

    Vi har nu tillsammans med de fyra kommunerna längs Markarydsbanan,Halmstad,Laholm,Markaryd och Hässleholm, gjort en fördjupning av infrastrukturbehovet på banan Hässleholm-Halmstad.

    I rapporten som gjorts av Mats Améen,Trivector visas att det går att

    – skapa trafik med fasta avgångstider med timmesintervall under rusningstid mellan Hässleholm och Halmstad. Under övrig tid går trafiken varannan timme.

    – ny station byggs i Knäred

    – restiden kortas med 5-6 minuter med Pågatåg med en kombination av hastighetsanpassning och höjd hastighet utan ombyggnad av infrastrukturen. Kostnaden för förbättrat vägskydd vid högre hastighet är ca 6 mkr.

    – genom samordning med Pågatågstrafiken Helsingborg-Halmstad minskas den nuvarande belastningen på Halmstads C.

    – en ny mötesstation i Knäred behövs på sikt om godstrafiken ökar väsentligt från dagens 4 godståg/dag.