Åtgärdsvalsstudie Markarydsbanan
Projektledare Fredrik Bärthel,Trafikverket redovisade slutdokumentet för Åtgärdsvalsstudien – Markarydsbanan
Konstaterades att åtgärdsvalsstudien mer kom att handla om trafikupplägg än åtgärder i infrastrukturen för att möjliggöra den efterfrågade trafiken Hässleholm-Markaryd-Halmstad.
Redovisades två olika trafikupplägg med tågmöte i Markaryd respektive Knäred/Bjärnum. Förordades det senare för att bland annat få bättre anknytningar i Hässleholm och Halmstad samt minskad störningskänslighet.
Redovisades en god kostnadstäckning mellan 37-53% för trafiken,vilket visar på ett bra resandeunderlag både för lokalt resande och för genomgående resande.
Infrastrukturåtgärder som föreslås,
-ny station i Veinge
-ny station med kort mötesspår i Knäred
-trimningsåtgärder för tätare trafik och högre hastighet för regiontåg
Sammanlagt åtgärder på ca 120 mkr.
Åtgärden i Knäred borde kunna göras utan järnvägsplan, eventuellt behövs en förenklad plan.
Den samhällsekonomiska nyttan av åtgärderna för varje satsad krona är 10 kr i retur, vilket är en mycket hög samhällsnytta för ett järnvägsprojekt. Den förkortade restiden mellan Södra stambanan och Västkustbanan är avgörande.
Vidare krävs en mindre anpassning på Halmstad C för att starta trafiken även innan ombyggnaden av Halmstad C är klar.
Avtal är på gång mellan Trafikverket, Region Halland och Laholms kommun rörande stationer i Veinge och Knäred.
Arbetet med anpassning av Halmstad C pågår mellan Trafikverket, region Halland och Halmstads kommun
Slutsatsen i åtgärdssvalstudien är följande möjliga tidplan för genomförande,
-Anpassning i Halmstad C klar dec. 2021
-Veinge station klar december 2021
-Knäred station och mötesspår klar dec. 2023
-Varannan timmestrafik Hässleholm-Halmstad 8 turer dec. 2021
-Timmestrafik Hässleholm-Halmstad 12-16 turer december 2023
Resultatet av Åtgärdsvalsstudien diskuterades ingående.
Styrgruppen konstaterar att Åtgärdsvalsstudien ger ett bra underlag för det fortsatta arbetet som nu behöver göras omgående för att starta trafiken så snart som mjöligt. Åtgärdsvalsstudien visar att varannan timmestrafik med start i december 2021 samt timmestrafik i december 2023 är möjlig med de förutsättningar som ställts upp. Styrgruppen instämmer i dessa slutsatser.
Konstaterades att även om infrastrukturåtgärderna i huvudsak berör Halland så är trafiken ett ställningstagande för alla tre regionerna.
Erfarenheter av framgångsrik påverkan i Nationella planen 2018–2029
Den nationella planen 2018–2029 har beslutats av regeringen under året.
Martin Risberg, Region Skåne redovisar det arbete som bedrivits av olika regionala sammanslutningar i landet och hur de har lyckats påverka innehållet i den nationella planen. Arbetssättet har skiftat mellan de olika landsdelarna. En gemensam framgångsfaktor är att göra gemensamma prioriteringar dels inom en region men också i större regionsamverkan, till exempel Regionsamverkan syd som fått ett bra genomslag för sina prioriteringar.
Martin redovisar hur arbetet har genomförts och det är viktiga erfarenheter för det kommande arbetet inför nästa plan 2022.