Regeringens beslut om kapacitetsåtgärder i Skåne
Göran Svärd redovisar regeringens beslut om kapacitetsförstärkningar av järnvägen i Skåne.
Beslutet bygger på Trafikverkets förslag.
Det viktigaste i regeringens beslut är att utbyggnaden av två nya spår Lund-Hässleholm ligger kvar i nuvarande plan 2023–2033 med oförändrad medelstilldelning både i nuvarande plan och totalt för projektet. Tidigare tidsplan skall gälla. Dessutom tillkommer mindre projekt som också skall ingå i ramen,
-nya mötesspår mellan Hässleholm och Alvesta för att möta trafiken från Fehmarn bält 2029
-kapacitetsförstärkningar kring Malmö C
Redovisas också Trafikverkets nya bedömning om tidsplanen för genomförande enligt regionchef Lennart Andersson
Hässleholm-Kristianstad mötesspår Attarp | 2024 |
Åstorp-Hässleholm högre hastighet | 2024 |
Hässleholm-Alvesta mötesspår 4st? | innan 2029 |
Lund-Hässleholm nytt dubbelspår | påbörjas 2033 färdigt 2043 |
Maria-Helsingborg C | 2030 talet |
Hässleholm C | 2033–2038 |
Hässleholm- Kristianstad, dubbelspår | 2035-2040 |
Hässleholm-Alvesta nytt dubbelspår | 2040-talet |
Vår målsättning är det korta ner genomförande tiden med bland annat närmare samverkan mellan Trafikverket ,kommuner och regioner.
Klicka på bilden för att läsa dokumentet
2024 – Brist -och konsekvensanalys för Pågatåg nordost
En uppdatering av brist -och konsekvensanalysen för Pågatåg Nordost har genomförts av Mats Ameén, Trivector beroende på de senaste beslutade förändringarna i infrastrukturplaneringen.
Analysen presenteras för samtliga bandelar. Kompletteringar skall ske enligt påpekande under mötet.
Avsikten är att göra årliga uppdateringar av analysen.