Utbyggnad av Klippan station och förlängt mötesspår Klippan – Hyllstofta. Omfattning, effekter och tidsplan.
Biträdande projektledare Karin Andersson, Trafikverket redovisar utbyggnaden av Klippan station och förlängt mötesspår Klippan – Hyllstofta.
Syfte
- Halvtimmestrafik med styv tidtabell (avgångar med jämna tidsintervall) på Skånebanan, delen Hässleholm-Åstorp
- Ökad robusthet
- God återhämtningsförmåga vid störning
- Säker plattformsförbindelse
Klicka på bilden för att läsa dokumentet
Slutsatsen är att man kan få mycket goda effekt av denna relativt begränsade åtgärd, vilket kan bli aktuellt på andra bandelar i Pågatåg Nordost.
Markarydsbanan/Knäred, Veinge, samråd, järnvägsplan och det fortsatta arbetet.
En kortfattad uppdatering av läget på Markarydsbanan.
Punkterna 1 och 2 på nedanstående tidplan är klara.
Den 6/2 2025 beslutade regeringen:
”Utöver de namngivna objekt som regeringen hittills har beslutat får förberedas för byggstart får Trafikverket även förbereda följande objekt – Markarydsbanan Knäred, mötesspår”
Vilket innebär att även i detta avseende följs tidplanen.
Konsekvens- och bristanalys för banor i Pågatåg nordost
Upplägget för 2026
Trivector kommer att inleda ett arbete för att uppdatera konsekvens och bristanalysen för 2026. Studien kommer också att belysa alternativa utbyggnadsalternativ för aktuella bandelar.
– Dubbelspår på hela sträckan?
– Dubbelspår på hela sträckan?
– Partiella dubbelspår på vissa strategiska sträckor?
– Annat?
Klicka på bilden för att läsa dokumentet
Ett första förslag redovisas vid nästa möte den 9 maj. Sen kommer uppdateringar att ske under hösten bland annat beroende på Trafikverkets förslag till ny infrastrukturplan 2026 –2037.